Geborgde werkwijze Alcoholwet
Laatste aanpassing: 01-02-2025
Verantwoorde alcoholverkoop is voor Restaurant Huson van groot belang. Restaurant Huson wil bij het bestellen van wijn geen alcohol verkopen en bezorgen aan jongeren onder de achttien jaar.
In dit document, de geborgde werkwijze, wordt omschreven hoe door Restaurant Huson invulling wordt gegeven aan verantwoorde verkoop op afstand. Met andere woorden, hoe de leeftijdgrens bij Restaurant Huson wordt geborgd vanaf het moment van bestellen (online) tot en met het moment van levering. Hiermee wordt voldaan aan de in artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet gestelde eis dat men moet beschikken over een werkwijze waarmee wordt gewaarborgd dat de alcoholhoudende drank slechts wordt afgeleverd op het adres van de geadresseerde (of bij een distributiepunt) en dat de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld en dat deze werkwijze ook wordt gehanteerd.
Dit document is actueel en kan op elk moment worden opgevraagd. Het document wordt ten minste één keer per jaar geactualiseerd (n.a.v. een evaluatie) en bij iedere wijziging van de situatie. De geborgde werkwijze omschrijft:
1. Hoe Restaurant Huson samen met eventuele ketenpartners (bezorgdiensten), de leeftijdsgrens bewaakt van bestelling van de maaltijd tot en met de bezorging;
2. Hoe Restaurant Huson ervoor zorgt dat de werkwijze duidelijk en helder kenbaar wordt gemaakt voor medewerkers, eigen bezorgers en/of anderen die werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van Restaurant Huson;
3. Hoe Restaurant Huson controleert op de juiste naleving van de geborgde werkwijze en hoe, naar aanleiding van evaluaties van de werkwijze, eventuele veranderingen worden doorgevoerd.
1. Proces (conform artikel 5.2, lid 1 onder a en b van het Alcoholbesluit)
Iedere bezoeker van onze webshop die een bestelling plaatst is verplicht om te bevestigen dat hij/zij 18 jaar of ouder is en dat de ontvanger van deze bestelling ook 18 jaar of ouder is en bereid is om zijn/haar leeftijd met een geldig legitimatiebewijs te laten verifiëren. Tevens wordt op de webshop aan de klant gemeld dat bij aflevering degene die het pakket in ontvangst neemt 18 jaar of ouder moet zijn en zich desgevraagd ook dient te legitimeren.
Bij online bestellingen is het verplicht dat de koper aangeeft tenminste 18 jaar of ouder te zijn. Om dit te controleren voert onze bezorgpartner een leeftijdscheck 18+ uit. Ook vraagt de bezorger naar een handtekening voor ontvangst en mag er alleen afgeleverd worden bij de ontvanger zelf. Dit wordt op de website kenbaar gemaakt in de afrekenstappen vóór betaling.
· De externe bezorgdienst van Restaurant Huson controleert bij aflevering de geboortedatum aan de hand van de aflevergegevens én het ID-bewijs dat de klant gereedhoudt. Legitimatie op verzoek van de bezorger blijft te allen tijde verplicht. Voor meer informatie: https://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/pakket- versturen/verzendopties/leeftijdscheck/
Op het verzendlabel wordt duidelijk gewezen op een leeftijdscontrole. De bezorger scant dit label bij de overhandiging van het pakket en is dus duidelijk op de hoogte.
Indien de klant niet thuis is tijdens de eerste afleverpoging, gaat het pakket naar een ophaalpunt in de buurt. Het pakket mag niet bij de buren worden afgeleverd. Bij het ophaalpunt wordt er gevraagd naar een geldig identificatiebewijs.
· Onze wijnen worden grotendeels in samenwerking bezorgd door PostNL. Ook leveren wij soms met een eigen bezorger, deze zal ook vragen naar geldig legitimatiebewijs.
2. Informatievoorziening medewerkers (conform artikel 5.2, lid 1 onder c van het Alcoholbesluit)
3. Controle (conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit)
· Conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit, wordt jaarlijks bij alle winkels de geborgde werkwijze geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Restaurant Huson voert minimaal één keer per jaar onderzoek uit naar de uitvoering van de geborgde werkwijze.
· Indien medewerkers zich niet houden aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Hierbij kan worden gedacht aan het opnieuw doorlopen van het inwerktraject.
· Indien medewerkers van onze ketenpartner zich niet houden aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Dit gebeurt door een klacht in te dienen bij de accountmanager. Zo nodig wordt de samenwerking gestopt.
4. Meer weten over verantwoord alcoholgebruik?
· nix18.nl
· stiva.nl